Semesters
MOK101 Markeder og kontekster - en innføring
Ingen
Emnet gir studentene grunnleggende innsikt i hvordan noen dominerende økonomiske kunnskapsperspektiver påvirker vår forståelse av samfunnet (både markeder og ikke-kommersielle kontekster). Emnet går inn på hvordan disse perspektivene i sin tur påvirker den fagspesifikke kunnskapen studentene i løpet av studietiden kommer til å tilegne seg – og senere, etter studiet – også kommer til å anvende i praksis. Målet med emnet er å skape forståelse for hvor disse perspektivene skriver seg fra, bidra til innsikt i hvordan og hvorfor de er blitt så dominerende, samt reise noen spørsmål som gjør studentene i stand til å reflektere kritisk rundt den påståtte overførbarheten av merkantilt basert kunnskap til ikke-kommersielle sektorer av samfunnet.
I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgjande læringsutbytte etter fullført emne:
Kandidaten
- Har kunnskap om markeder som økonomiske systemer, etterspørselspotensiale og sosiale konstruksjoner
- Forstår hva som menes med markeder uten konkurranse, konkurranseutsatte ikke-markeder, monopolistiske ikke-markeder
- Har kunnskap om partene i arbeidsmarkedet, spilleregler og reguleringsinstitusjoner
- Har kunnskap om de ulike aktørene i markedet, drivkreftene, helhet og del, roller og rollesammensetninger, virksomheten i markedet, suksesskriterier, verdier, lover og regler
- Kjenner til de viktigste kritiske perspektivene på ovenstående punkter
Kandidaten
- Kan anvende de over nevnte kunnskaper i faglige diskusjoner
- Kan reflektere over de over nevnte kunnskaper i skriftlig form og anvende dem på konkrete eksempler
- Studenten skal etter å ha fullført emnet ha opparbeidet seg kritiske refleksjonsferdigheter og bedre forutsetninger for å forstå de kontekstuelle dimensjonene ved den fagspesifikke kunnskapen hun/han tilegner seg senere i studieprogrammet for PR, kommunikasjon og media.
-
Forelesninger og seminarer.
Ingen
Emnet vert evaluert i samsvar med HVO sitt kvalitetssikringssystem.
- PR, Communication and Media - bachelor
Vurderingsform | Gruppering | Varighet | Karakterskala | Andel | Kommentar | Hjelpemidler | Omfang |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Home exam | Individual | 72 Hours | A-F, A is the best grade and E is the lowest passing grade | 100 | Studentene skal levere ein heimeeksamen i Fronter på 1 200-1 500 ord. |