Sjå liste over studieplanar som starter på:

Bachelor i medieproduksjon

Program of study: 
Bachelor in Medieproduction
Level of study: 
Foundation level (bachelor’s degree level)
Credits: 
180
Duration: 
6 semesters
Year: 
2018
Number of students: 
25
Type of study: 
Bachelor
Study mode
Full-time
Admission and rating

Generell studiekompetanse

About

I bachelor i medieproduksjon lærer du å skrive, produsere, og distribuere historier med lyd og bilde innenfor flere sjangre. Du utvikler konsepter til medieproduksjoner, og jobber “hands-on” med profesjonelt kamera- og lydutstyr. Gjennom ulike emner skal du produsere innhold mot nett, innenfor dokumentar og fiksjon, oppdragsfilm og reklame.

Utdanningen kvalifiserer til mange ulike yrker i mediebransjen. Du kan blant annet få en karriere innenfor dokumentar og fiksjon, oppdragsfilm og reklame. Studiet danner også grunnlag for videre studium på mastersgradnivå, som for eksempel Master in Media Practices ved Høgskulen i Volda.

Learning outcome

Læringsutbyttet må sees i sammeheng med innhold og arbeidsmåter i emnene. I tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgende læringsutbytte etter fullført studieprogram:

Learning outcome knowledge

Kandidaten i Medieproduksjon har:

  • Kunnskap om og kritisk forståelse av etablerte prinsipper innen enkamera- og flerkameraproduksjon.
  • Kunnskap om og kritisk forståelse av medieformer, sjangre, teknologisk utvikling, og sammenhenger, og hvordan de organiserer mening og påvirkning.
  • Kunnskap om og forståelse av ulike sammenhenger når det gjelder produksjon av kreative, digitale verk, og hvordan disse sammenhengene påvirker produksjonsprosessene.
  • Kunnskap om og kritisk forståelse av fortellermodeller og teknikker.
  • Kunnskap om og kritisk forståelse av medie- og kommunikasjonsteori, rammeverk og modeller.

 

Learning outcome skills

Kandidaten i Medieproduksjon kan:

Kognitive og intellektuelle ferdigheter:​

  • Gjennomføre undersøkelser og kildearbeid for essays, rapporter og kreative prosjekter, med bruk av metoder som passer til formålet.
  • Effektivt formidle informasjon i ulike former som passer til målgruppen.
  • Bruke etablerte teknikker til å planlegge og gjennomføre prosjekter, og foreslå løsninger på problemer som oppstår ved bruk av disse tilnærmingene.
  • Analysere og kritisk evaluere medieinnhold og påvirkning.
  • Reflektere over egen personlige, faglige og akademiske utvikling.

Fagspesifikke / profesjonelle ferdigheter:

  • Utvikle omfattende tekniske, profesjonelle og kreative ferdigheter, og evnen til å bruke dem på tvers av ulike roller og produksjonsprosjekter.
  • Demonstrere selvtillit og personlig ansvar, basert på fagspesifikk kunnskap og forskning, i beslutningsprosesser innen spesifikke produksjonsroller og tekniske roller.
  • Utøve informerte vurderinger i planlegging og implementering av produksjoner, og etterligne nåværende og ledende faglige ferdigheter.
  • Bruke utstyr for medieproduksjon selvstendig og effektivt.

 

Learning outcome qualification

Kandidaten i Medieproduksjon kan:

  • Tolke og forhandle en oppdragsbeskrivelse, og levere arbeid i henhold til oppdrag hva gjelder innhold, lengde, format og deadline.
  • Bruke oppfinnsomhet, entreprenørskap, og digitale ferdigheter, til å håndtere publikum, klienter, og kreative team.
  • Demonstrere kunnskap om relevante faglige og etiske problemstillinger.
  • Demonstrere kunnskap om relevante organisatoriske rammer og prinsipper.

 

Content structure

Undervisningen er organisert som en kombinasjon av forelesninger, verksteder, nettbaserte læringsmoduler, og praktisk arbeid både individuelt og i grupper. Som del av studiet inngår både praksisopphold, større prosjektarbeid og produksjoner for ulike oppdragsgivere. Du jobber både individuelt og i team. 

Det går fram av emneplanene om det er obligatorisk frammøte til undervisningen. Du kan lese mer om obligatorisk frammøte i gjeldende Forskrift om opptak, studium og eksamen ved Høgskulen i Volda. 

Studentarbeid som blir produsert og dokumentert i løpet av studiet vil kunne bli brukt som eksempel ved senere kurs, eller i skolen sin informasjon om egne aktiviteter.

 

Bachelor i medieproduksjon
Navn: 
Bachelor i medieproduksjon
Course2018 Autumn2019 Spring2019 Autumn2020 Spring2020 Autumn2021 Spring
Obligatoriske fellesemne
30
15
15
15
15
15
Valgfritt emne (se lista nederst i tabellen)
15
15
Valgfritt emne (se lista nederst i tabellen)
15
Bacheloroppgave: Enten MID230 (30 stp.) eller MID203 (15 stp.) + valgfritt emne (15 stp.)
30
 
30
 
15
 
 
Valgfritt emne (se lista nederst i tabellen)
Andre moglege valemne 15 stp. X 2:
 
15
 
15
 
15
 
15
 
15
Requirements

Høgskulen i Volda har en godt utstyrt maskinpark som er tilgjengeleg for studentene til spesielle formål. For økt kvalitet og kontinuitet krever vi at studentene har egen bærbar PC som er egnet til medieproduksjonsarbeid, samt minnekort (SD) til bruk i kamera/lydutstyr. 

Professional training

I studiet inngår intern og ekstern prosjekt- og produksjonspraksis. Nærmere retningslinjer for praksis hvert studieår blir gitt ved semesterstart.

Internationalisation

Det er mulig å gjennomføre deler av studiet i utlandet, med utveksling til våre internasjonale samarbeidsinstitusjoner. Studiet er lagt opp slik at 4. semester ved et universitet i utlandet. Dette semesteret består av et obligatorisk og et valgfritt emne. Studenter som velger utveksling må i utvekslingsoppholdet velge et emne som tilsvarer det obligatoriske emnet. Høgskulen i Volda tar også i mot både studenter og gjesteforelesere fra utlandet. Det blir derfor undervist på engelsk i noen emner og enkeltforelesninger.

Expenses

For økt kvalitet og kontinuitet krever vi at studentene har egen bærbar PC som er egnet til medieproduksjonsarbeid, samt minnekort (SD) til bruk i kamera/lydutstyr.

I tillegg anbefaler vi studentene å abonnere på Adobe Creative Suite, noe som med studentrabatt gir en kostnad på 150-200,- per mnd.

Studenten må påregne noen kostnader til materiell, samt transport og overnatting i forbindelse med frivillige ekskursjoner. Mer informasjon om dette blir gitt der dette er aktuelt i den enkelte emneplan.

Ansvarleg
Dag Svein Roland, dagr@hivolda.no, 700 75 270